Lista publikacji

Lista publikacji

/Uwaga: lista jest niepełna, trwają prace nad jej uzupełnianiem, braki dotyczą zwłaszcza okresu do
2005 roku/

Teksty autorskie
2017

  • Sen, nie jawa, „{slow}”, nr 9, s. 90-91.
  • „A” w galerii Widna, magazynszum.pl/do-zobaczenia/a- w-galerii- widna/ (data publikacji:
    3.05.2017).
  • Rzeźba w poszerzonym polu. Polska rzeźba po 1989 roku, [w:] Ucieczka z kina Wolność, katalog
    wystawy, red. Agnieszka Rayzacher, Fundacja Lokal Sztuki / lokal_30, Warszawa 2017, s. 63-85.
    Wieś jako obcy, „Linia prosta”, nr 06, 2017, s. 58-65.
  • Uczyć krytyki artystycznej?, „Zeszyty Malarstwa”, ASP w Krakowie (w przygotowaniu).
  • Świat nowy i uroczy, [w:] katalog wystawy Marii Anto, red. Michał Jachuła, Małgorzata
    Jurkiewicz, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa (w przygotowaniu).
  • Ziemski raj według Hieronimusa Boscha, „{slow}”, nr 10 (w przygotowaniu).
  • Gdzie indziej, [w:] katalog wystawy Piotra Tymochowicza, Galeria OPT Gardzienice, Lublin, bs.
  • Polski las, [w:] katalog wystawy zbiorowej „Polski las”, Galeria Biała, Lublin 2017, s. 2-17.
  • Krajobraz z jeleniem, w:] katalog wystawy zbiorowej „Krajobraz z jeleniem”, BWA Jelenia Góra,
    2017, s. 6-13.

2016

  • Z sentymentem i wzruszeniem wspominam ten dzień, gdy po raz pierwszy ujawniłam swoje
    zapiski w zeszytach. Peformatywne pisanie Ewy Zarzyckiej, [w:] Ewa Zarzycka – lata świetności,
    red. Dorota Jarecka i Agnieszka Rayzacher, Fundacja Lokal 30, Warszawa 2016, s. 77-85.
  • Barwy życia, lecz nie pamięci, „Szum”, nr 14, s. 201-202.
  • Siedem tańców, [w:] Zuzanna Janin, red. Agnieszk Rayzacher, Galeria Labirynt-Galeria Lokal 30,
    Lublin – Warszawa 2016, s. 54-59.
  • Ewa Zarzycka: zawsze Drohobycz, druk ulotny, Marta Shefter Gallery, Kraków, bs.
    Cały świat, [w:] katalog wystawy Moniki Stolarskiej w Galerii Lamelli, Kraków, bs
  • Las polski: melancholia, [w:] Małgorzata Malwina Niespodziewana, Erna, Uniwersytet
    Pedagogiczny w Krakowie, bs.
  • Napięcie stuny do granic sensu. Artystki śląskie najmłodszego pokolenia i sztuka mediów, [w:]
  • Sztuka kobiet – kobiety w sztuce. Artystki na Śląsku 1880-2000, red. nauk. Teresa Maria Kulak,
    Muzeum Śląskie w Katowicach, s. 133-151.
  • Formy wyobraźni, druk ulotny towarzyszący wystawie Kingi Nowak, Galeria Widna, Kraków.

2015

  • Tak zwana sztuka publiczna (w Polsce), „Annales Universitatis Paedagogicae” 187, „Studia de Arte
    et Educatione” X, Wokół sztuki społecznej, pod red. Piotra Bujaka i Rafała Solewskiego, 2015, s. 4-
    14.
  • Warsztaty z krytyki artystycznej, [w:] Uczelnia miejscem sztuki, materiały pokonferencyjne, red.
    Artur Pastuszek, Instytut Sztuk Wizualnych, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2015, s. 100-
    105.
  • 5 artystów i notatniki, katalog wystawy „Zeszyty”, Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w
    Krakowie, Kraków 2015, bs.
  • Otwarte miasto MMXV, „Szum”, nr 10, s. 155-157.
  • Niespokojny umysł szuka spokoju, druk ulotny, towarzyszący wystawie Piotra Bujaka, Galeria
    Labirynt, Lublin, bs.B. tyt., [w:]
  • Stefan Gierowski. Malowanie dziesięciorga przykazań 1986-1987. W hołdzie
    mistrzowi gdańskiemu z XV wieku, oprac. Magdalena Gierowska-Dybalska, s. 273-277. [Przedruk
    fragmentów tekstu Wszechświat skończony, ale nieograniczony, „Kresy” 1992, nr 12, s. 191]

2014

  • Poznanie i pożądanie, magazynsztuki.eu/index.php/ksiazki/239-poznanie- i-pozadanie
  • Miasto w stanie zapalnym? 12 Przegląd Sztuki Survival, www.obieg.pl/obiegtv/32918, 17.07.2014
  • Sanatorium i laboratorium. 4 Festiwal Sztuki Efemerycznej Konteksty w Sokołowsku, magazynszum.pl/krytyka/sanatorium-i- laboratorium-4- festiwal-sztuki- efemerycznej-konteksty- w- sokolowsku, 22.08.2014
  • Niewinne, kruche, złe, [w:] Małgorzata Malwina Niespodziewana. Złe, katalog wystawy, Jan Fejkiel Gallery, Kraków, bs.
  • Magazyn rzeczy mniej lub bardziej istotnych. Notatniki, dzienniki i szkicowniki w sztuce współczesnej, [w:] Ogólnopolski Studencki Konkurs NOTO 2014. Notatnik artysty, pod red.Haliny Cader-Pawłowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2014, s. 38-43.
  • Muzyczne pismo, [w:] Powiało na mnie morze snów… Partytury i muzyczne notacje Krzysztofa Pendereckiego, katalog wystawy, red. Galeria Biblioteki Uniwersyteckiej, Wydział Artystyczny,Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014, s. 7-9.

2013

  • Czarne chmury, siwy dym, www.atlassztuki.pl/pdf/bregula2.pdf [Karolina Breguła]
  • Niegrzeczna dziewczyna, „Format”, nr 66 (3/2013), s. 62-64. [Iza Chamczyk]

2012

  • Kamień filozoficzny, [w:] „Silesia Art Biennale”, katalog wystawy, red. Andrzej Saj, Agnieszka
    Chodysz, Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław 2012, s. 17-27.
  • Uniwersalna matka. O macierzyństwie w sztuce polskiej po 1989 roku, [w:] „Macierzyństwo…”,
    katalog wystawy, Warsztaty Kultury, Lublin 2012, s. 5-13.
  • Poza sztukę krytyczną, Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie Rewiry, katalog projektu, red.
    Sylwia Hejno, Lublin 2012, s. 21-31.
  • Krótkie błyski zachwytu. Z Agatą Zbylut rozmawia Magda Ujma, „Magazyn Sztuki”, nr 03/2012, s.
    56-69.
  • Innego malarstwa nie było. Z Jerzym Nowosielskim rozmawia Magdalena Ujma. [w:] Jerzy
    Nowosielski. Sztuka po końcu świata. Rozmowy, wybor i układ Krystyna Czerni, Znak, Kraków
    2012, s. 146-162. [przedruk rozmowy zamieszczonej w „Na przykład” 1996, nr 34, s. 5-31]

2011

  • Bluzgi i hafty, [w:] Monika Drożyńska, Po słowie, katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej
    Bunkier Sztuki, Kraków 2011, red. Karolina Więckowska, s. 23-31. [tekst także w wersji angielskiej,
    przeł. Anda MacBride, ibidem]
  • Miasto duchów i duchowości, [w:] Open City – Otwarte Miasto. Festiwal sztuki w przestrzeni
    publicznej, katalog wystawy, red. Barbara Wybacz, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw
    Twórczych „Rozdroża”, Lublin, s. 26-31.
  • Biennalomania, „Herito”, nr 4, 2011, s. 46-57.
    3 codzienne relacje z European Performance Art Festival, Warszawa, epaf-festival.blogspot.com,
    24-26.11.2011
  • Transformacja. Kobiety tworzące w postkomunistycznej Polsce w latach 1989-2000, [w:] Artystki
    polskie, red. nauk. Agata Jakubowska, PWN i ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko- Biała 2011, ,s. 123-
    133.

2010

  • Druga natura, [w:] Outside In / Inside Out, katalog wystawy, red. Halina Gajewska, Centrum
    Rzeźby Polskiej, Orońsko, s. 42-49.
    2009
  • Co nowego? Sztuka polska po 2000 roku, [w:] Alfabet polski 1, katalog wystawy, red. Ewa
    Łączyńska, BWA Galeria Miejska w Tarnowie, s. 13-31.
    Stałość w zmianie, „Kresy”, nr 80 (4/2009).

2008

  • Wizualność: kolekcja artefaktów, [w:] „Kwiaty naszego życia”, katalog wystawy, red. Joanna
    Zielinska, Jolanta Pieńkos, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń 2008, s. 146-148.
  • Kolekcja z ludzi, [w:] „Kwiaty naszego życia”…, s. 166-168.
    Łódź jako stan umysłu. Młoda sztuka w Łodzi, [w:] Imiona własne sztuki łódzkiej, red. Grzegorz Sztabiński i Paulina Sztabińska, ASP w Łodzi, Łódź, s. 27-33.
  • Stan zawieszenia. Instytucje artystyczne w Polsce, „Kresy”, nr 73-74 (1-2/2008)

2007

  • Ani rewolucja, ani konsumpcja, [w:] Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, red. Grzegorz
    Borkowski, Monika Branicka, Adam Mazur, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski,
    Warszawa 2007, s. 48-52.
  • O dekadach, pokoleniach i innych etykietach używanych do opisu sztuki, „Kresy”, nr 72 (4/2007).

2004

  • artykuły opublikowane w książce 111 dzieł z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, koncepcja i układ
    albumu Mirosław Borusiewicz, Elżbieta Fuchs, Janina Ładnowska, Jacek Ojrzyński, Anna Saciuk-
    Gąsowska, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2004:
  • Tadeusz Brzozowski, Kostki, 1949, s. 134
  • Andrzej Wróblewski, Zakochani, 1957, s. 136
  • Jerzy Nowosielski, Kobieta i góry, 1958, s. 138
  • Tadeusz Kantor, Infantka wedle Velasqueza, 1966-1970, s. 142
  • Alain Jacquet, Śniadanie na trawie, 1964, s. 148
  • Daniel Spoerri, Zjedzone przez Katarzynę i jej przyjaciół, 1991, s. 150
    Alina Szapocznikow, Portret wielokrotny, 1967, s. 154
  • Władysław Hasior, Stary anioł, 1965-1981, s. 156
  • Magdalena Abakanowicz, Klatka, 1981, s. 162
  • Sam Francis, Bez tytułu, 1966, s. 174
  • Stefan Gierowski, Obraz CXCI, 1965, s. 178
  • Ian Hamilton Finlay, Flotte de Pêche / Flute of the Peach, 1971, s. 192-193
  • Krzysztof Bednarski, Moby Dick, 1986-1987, s. 220
  • Marek Chlanda, Instress-Inscape, 1988, s. 222
  • Leon Tarasewicz, Bez tytułu, 1987, s. 226-227
  • Domy i mężczyźni, „Obieg”, nr 1(69), 2004, s. 66-69.
  • Malowanie flagi. Notatki na temat męskości, sztuki i Polski, „Kresy”, nr 57-58 (1-2/2004).
  • Most między teorią a praktyką szztuki, „Kresy”, nr 64 (4/2005).

Od 2003

  • Teksty publikowane na stronie www.bunkier.art.pl: recenzje, relacje z wystaw polskich i
    zagranicznych, rozmowy.
  • Jak żyć, „Kresy”, nr 53 (1/2003).
  • Szaro, szaro, szaro tak, „Kresy”, nr 53 (1/2003).
  • Dlaczego polscy intelektualiści nie lubią sztuki współczesnej? Próba diagnozy stanu rzeczy,
  • „Kresy”, nr 56 (4/2003).
  • Kobiety atakują, „Opcje”, nr 3(50), s. 59-63

1999

  • Magdalena Ujma, Nagość i nicość, „Kresy”, nr 38-39 (2-3/1999).
    1997
  • Czy sztuka może być politycznie poprawna?, „Kresy”, nr 29 (1/1997).

1996

  • Wstyd i brzydota, „Kresy”, nr 25 (1/1996).
  • Innego malarstwa nie było. Z Jerzym Nowosielskim rozmawia Magdalena Ujma, „Na przykład”
    1996, nr 34, s. 5-31.

1995

  • Gniewni i bardzo zmęczeni, „Kresy”, nr 21 (1/1995).
  • Chocholi taniec, czyli o krytyce, „Więź”, nr 8 (442), s. 171-178.
    Książka

Sztuki wizualne. Sztuka i skandal”, PWN, ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko- Biała 2011.

Katalogi

Każdy katalog z projektu kuratorskiego zawiera tekst autorstwa Magdaleny Ujmy.

Blogi

  • 2006-2014 „Krytyk sztuki na skraju załamania nerwowego” (www.magdalena-ujma.blogspot.pl)
  • 2012 www.eco-do- it-yourself.blogspot.com (blog letniego pleneru artystycznego w Szczecinie)

Rozmowy z autorką

  • Emocjonalność instytucji, Z Anną Smolak i Magdaleną Ujmą rozmawia Marta Kudelska, „Opcje” nr
    1-2, 2013, s. 72-77.
  • Artyści, nomadzi, imigranci. Z Anną Smolak i Magdalena Ujmą rozmawia Waldemar Kuligowski,
    „Czas Kultury”, nr 4, 2008, s. 49-54.

Teksty o autorce

  • Paulina Reiter, Grzenda. Dziewzyny robią jaja, „Wysokie Obcasy”, nr 11 (9259), 2004, s. 40-41.
  • Monika Branicka, Kraków kobiet, „Obieg”, nr 1(60), 2004, s. 50-55.

Dyskusje i rozmowy z udziałem autorki

  • Czy sztuka może zmieniać świat? Na temat wystaw „Always a Littlke Further” i „Experience of
    Art” rozmawiają Madalena Ujma i Joanna Zielińska, „Opcje”, nr 3(60), s. 57-65. 2005
  • Nieprzyjemne poczucie wyobcowania. Dyskusja o polskiej sztuce lat dziewięćdziesiątych z
    udziałem Doroty Jareckiej, Doroty Monkiewicz, Piotra Rypsona, Adama Szymczyka i Hanny
    Wróblewskiej. Ze strony redalcji udział wzięli Piotr Kosiewski i Magdalena Ujma, „Kresy”, nr 40
    (4/1999).